Categorieën
Blog

Wat kan craniosacraaltherapie betekenen voor uw kind?

 

                                                                                                                Craniosacraaltherapie is een holistische lichaamsgerichte energetische therapievorm. Holistisch wil zeggen: alle facetten rondom de klacht of verstoring bekijk ik en neem ik mee. Ik bekijk en bevraag de situatie op school/in de groep. Maar ook de situatie thuis, in het gezin. Aan hoeveel ‘stress’ is het kind onderhevig? Waar heeft het kind ten diepste behoefte aan? Kan het zich goed uitdrukken hoe het zich voelt?  Kan het goed voor zichzelf opkomen? Kan het duidelijk grenzen aangeven?

Kinderen zijn allemaal anders en reageren heel verschillend op stress. Toch lijken steeds meer kinderen tegenwoordig op de één of andere manier aan stress onderhevig te zijn. Sommige kinderen lijken continu ‘aan’ te staan, zijn aldoor alert en druk, kunnen zich erg moeilijk ontspannen, maar ook concentreren. Andere kinderen reageren vooral sterk op overdadige prikkels. Kunnen bijvoorbeeld dan moeilijk inslapen, of hebben regelmatig hoofdpijn- of  buikpijnklachten. Weer andere kinderen pikken heel snel de emoties op van hun vriendjes, klasgenootjes of ouders en kunnen van het één op het andere moment heel erg boos worden, met dingen gaan gooien, of ruzie gaan zoeken. Al deze kinderen worden ook wel hooggevoelig genoemd. Waarbij ik hooggevoeligheid niet zie als een aandoening, maar eerder als ‘bijzonder’ gegeven. Het heeft namelijk ook enorm veel voordelen hooggevoelig te zijn.

Bij alle bovengenoemde gevallen staan onderdelen van het centraal zenuwstelsel letterlijk te veel ‘aan’, waardoor het kind snel overprikkeld raakt met alle gevolgen vandien.

Craniosacraaltherapie kan hierbij een heel goed hulpmiddel zijn. Met deze zachte therapievorm wordt vooral het zenuwstelsel in zijn oorspronkelijk ontspannen staat gebracht. Tevens wordt het kind geleerd hoe het zich vooral goed kan gronden en zich wat meer voor de prikkels kan afsluiten.

Ik kan tevens wat voedingsadviezen geven, want sommige voedingsmiddelen maken kinderen helemaal hyper.

Het gaat er uiteindelijk om dat kinderen zich op een natuurlijke ongedwongen manier mogen uiten, zich afgrenzen, zich weten te weren, zich terug kunnen trekken wanneer nodig, maar ook kunnen concentreren, en in hun eigen tempo en op hun eigen-wijze manier dingen kunnen onderzoeken, ervaren en leren.

Deel deze informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *