HOE KUNNEN WIJ BIJDRAGEN AAN EEN GEZONDE HIPPOCAMPUS?


De Hippocampus (op de foto weergegeven met de kleur rood) is een onderdeel van ons limbische systeem wat zich centraal in onze hersenen bevindt. Ons limbische systeem is dat deel van de hersenen wat verantwoordelijk is voor emotionaliteit en ons herinneringsvermogen.


De Hippocampus is specifiek verantwoordelijk voor onze orientatie in tijd en ruimte en ontwikkelt zich volledig bij een kind tussen de 2 en 3 jaar. Dat gaat ongeveer gelijk op met het ontwikkelen van het spraakvermogen. Vandaar dat een klein kind op deze leeftijd zich ineens realiseert dat hij of zij een ‘ik’ is en heeft, en benoemt zichzelf niet meer met haar of zijn naam.


Ook speelt de Hippocampus een rol bij agressief gedrag en gevoelsuitbarstingen. Tevens bij bewustzijn en motivatie. Bij storingen in de Hippocampus is het vermogen om iets te onthouden verstoord. Nieuw opgedane indrukken kunnen niet worden opgeslagen. Vandaar dat ook de Hippocampus wordt gelinkt aan het ziektebeeld Alzheimer. En dan is dit gebied betroffen bij epileptische aanvallen. Simpelweg omdat het makkelijk kan verkrampen.


Zijn er nu voor het 2e of 3e levensjaar, nog voordat de Hippocampus zich volledig kon ontwikkelen traumatiserende omstandigheden geweest in iemands leven, dan blijven orientatie in tijd en ruimte moeilijk. Er is een subtiel gevoel ontstaan van ‘met mij klopt iets niet’ of…’met de anderen klopt iets niet’. Maar omdat dit ontstaan is voordat het spraakvermogen volledig ontwikkeld was, is dit moeilijk in woorden te vatten. Het blijft dan lastig emoties onder woorden te brengen. Door verschillende interpretaties ontwikkelen zich dan mogelijk verkeerde geloofsovertuigingen, symptomen en ziektebeelden.


In verschillende therapievormen, ook in de mijne, de (biodynamische) craniosacraaltherapie wordt er gewerkt met emoties. Ik laat de client…hoe moeilijk soms ook, de emoties zoveel mogelijk benoemen. Puur door te focussen op de eigen lichaamswaarneming. Door er woorden aan te geven in het hier en nu, wordt de Hippocampus gestimuleerd. En kan de orientatie in tijd en ruimte worden verbeterd. Tevens kunnen angsten, maar ook pijn en verdriet onder ogen worden gezien. Ze krijgen bestaansrecht en de ruimte. Ze mogen worden omarmd en losgelaten.


WAT KUNNEN WIJ DOEN OM DE KANS OP ALZHEIMER TE VERMINDEREN?


Onze hersencellen worden dagelijks deels hersteld en vernieuwd. Dit proces kunnen wij stimuleren door het gebruik van omega vetzuren, gezonde (biologische) voeding, voldoende lichaamsbeweging, meditatie en hersengymnastiek. Ook stressreductie is enorm belangrijk. Op wat voor manier dan ook maar. Door op deze manier goed voor onszelf te zorgen kan de Hippocampus zelfs groeien(!) en het risico op Alzheimer wordt drastisch kleiner.


Omgekeerd kun je echter de Hippocampus ook laten krimpen(!). Door veelvuldig junkfood, nauwelijks lichaamsbeweging, een hoop stress aan je leven toe te voegen als ook angsten. Hersenschudding en vooral een kort herstel hierna zou niet bepaald bevorderlijk zijn voor een gezonde Hippocampus.


Zo hebben wij toch heel wat handvaten om op een verantwoorde manier met dit uitzonderlijke lichaamsdeel en ├╝berhaupt met onze gezondheid en welzijn om te gaan.

Deel deze informatie:

Stel een vraag:

Meer weten? Je kunt hier jouw vraag stellen in een persoonlijk bericht.